8 augustus (Villafranca del Bierzo / Cebreiro)

8 augustus 2012 - As Nogais, Spanje

8 augustus woensdag (Villafranca del Bierzo / Vega de Valcare / Cebreiro)
Vannacht rond 3.00 maakten onze Spaanse buren op de camping veel lawaai: ze hadden ruzie! Na commentaar (een schreeuw) van een andere buurman (een oude binnenvaartschipper) werden ze stil.
Vandaag de zwaarste dag gehad tot nu toe. We moesten de pas over en hebben ons het apezuur gefietst en gelopen: 40 km klimmen! We zijn om 8.30 begonnen en om 16.00 gestopt. Niet echt een goed gemiddelde!
We hebben regelmatig moeten lopen ipv fietsen: het was vaak te zwaar!, maar hebben het toch weer gedaan!
We schatten dat we ongeveer 5 liter pp hebben gedronken en hoefden niet te plassen (door de hitte en inspanning).
De omgeving was weer erg mooi: heel veel bos en het ruikt hier meestal erg lekker: of boslucht of een zoete bloemenlucht.
Onderweg zijn we de Apeldoorners weer tegen gekomen, een Duitse Piet Versteegh, een man en een vrouw uit Litouwen en de Spaanse opa met vriend.
Na 40 km klimmen vonden we het mooi geweest en zitten nu lekker in een echt Spaans hotelletje met een goed bed, eigen wc en douche voor 40 euro. Toen we in het hotel ons eerste biertje namen kwam bij Tonny de Man met de Hamer, maar na een zakje zoute chips kwam ze weer helemaal bij.
Morgen doen we het tweede stuk van de pas: eerst helmen op, een stukje dalen, dan weer een stuk klimmen en dan een lange steile afdaling (wat best wel gevaarlijk is, maar ook erg lekker)! We hopen en denken dat het morgen iets minder zwaar zal zijn.
Vanavond hebben we Will v Keeken gebeld: we zullen morgen naar Meindert zijn petje uitkijken die hij 10 geleden verloren heeft in hun camino, in de afdaling die wij morgen gaan maken.
Vanavond hebben we na het eten in de bar met Markus und Nina zitten praten; twee ontzettend aardige Duitsers. Zojuist, om 23.15 uur vertrokken er nog 5 Spaanse wielrenners voor hun camino. Het lijkt ons doodeng om hier in het donker te fietsen. En nu gaan we slapen.
40 km gefietst
37 graden en onbewolkt.

1. Jan en loes:
    9 augustus 2012
    Doe voorzichtig vandaag,veel succes en blijf genieten!!!!
    XXX jan en loes.